5 kamieni milowych do zwiększenia zadowolenia klientów, lojalności i rozwoju firmy
1. Oferta
Na początku jest właściwa oferta czyli taka, która odpowiada na potrzeby i oczekiwania klientów. Może to oznaczać oferowanie produktów lub usług o wysokiej jakości, w atrakcyjnych cenach lub z dodatkowymi korzyściami dla klientów.
Ważne jest, aby firma regularnie monitorowała potrzeby i oczekiwania klientów, aby móc dostosować swoją ofertę do ich potrzeb. Jeśli nie masz właściwej oferty, nie generujesz sprzedaży. Atutem jest unikalność oferty.
2. Dostępność
Nic jednak nie znaczy nawet najlepsza oferta, jeżeli będzie niedostępna. Dlatego najważniejsza jest dostępność produktów lub usług. Może to oznaczać, że produkty lub usługi są dostępne w wystarczającej ilości, w wybranych lokalizacjach lub w dogodnych godzinach dla klientów. Dostępność jest ważna, ponieważ pozwala klientom na łatwe korzystanie z produktów lub usług.
3. Obsługa
Dalej jest jakość obsługi klienta czyli poziom profesjonalizmu, elastyczności i skuteczności w obsłudze klientów przez pracowników firmy. Jest to ważny element doświadczenia klienta z danym przedsiębiorstwem i może mieć duży wpływ na ich zadowolenie z produktów lub usług.
Żyjemy w czasach niecierpliwego klienta co dodatkowo oznacza przejrzyste budowanie ofert, krótkie terminy realizacji zleceń, proste i zróżnicowane płatności oraz sprawne i elastyczne dostawy.
4. Zaistnieć
Kolejny krok to zaistnieć w świadomości konsumenta. W tym celu firma musi zaprezentować swoje produkty lub usługi w sposób, który przyciągnie uwagę konsumentów i zapadnie im w pamięci. Można to osiągnąć poprzez różne działania marketingowe, takie jak reklamy, sponsoring, udział w wydarzeniach branżowych, etc.
Ważne jest, aby przekazać kluczowe informacje na temat produktów lub usług oraz ich wartości dla konsumentów, aby mogli oni dokonać świadomego wyboru. Do tego trzeba być wyrazistym co oznacza design, ux i pomysły reklamowe.
5. Rozwój
Należy inwestować w R&D (research and development) czyli badania i rozwój, na wszystkich polach biznesowych z szczególnym uwzględnienie punktów styku klientem.
Takie podejście, zorientowane na jakość, generuje produkty premium i często owocuje zdobywaniem nowych, bardziej wymagający klientów i rynków.
Ciekawym krokiem strategicznym, wg Jeffa Bezosa twórcy Amazon, jest skupienie się na masie, nie przejmowanie się brakiem zysku i myślenie o możliwie najszybszym wzroście.
Inspiracją do napisania wpisu był magazyn Forbes z września 2021 roku.